دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان زنجان:

پرداخت بیش از 3 هزار فقره وام ازدواج در سال 1400/رشد 213 درصدی وام صندوق توسعه ملی در پایان ۹۹

در زندگی اقتصادی معمولاً موضوع نقدینگی و احتیاج به آن از اهمیت فراوانی برخوردار است. چراکه بخش‌های مختلف جامعه همواره با محدودیت منابع مواجه بوده و هستند و یکی از مهمترین منابع مورد نیاز منابع مالی است لذا به منظور تامین نیازهای مالی، بانک‌ها تسهیلاتی را درقالب عقود مختلف دراختیار افراد قرار می‌دهند. در واقع بانک‌ها با جذب سپرده‌ها، تسهیلاتی را در اختیار بخش‌های مختلف قرار می‌دهند.
تصویر پرداخت بیش از 3 هزار فقره وام ازدواج در سال 1400/رشد 213 درصدی وام صندوق توسعه ملی در پایان ۹۹

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، تسهیلات بانکی در حقیقت همان خروجی‌های اصلی بانک‌ها هستند که از طریق آنها نقدینگی‌های سرگردان جامعه، به مبادی تعریف شده و هدفمند اقتصادی تزریق می‌شود. بدین معنی که یک بانک با تجهیز منابع (شامل سرمایه و حقوق صاحبان سهام و انواع سپرده ها و یا سایر بدهی‌ها) آنها را در راستای اهداف از قبل تعیین شده به مصرف می‌رساند.

اعطای وام برای رفع احتیاجات ضروری اشخاص حقیقی مانند هزینه ازدواج و تهیه جهیزیه، هزینه درمانی، کمک هزینه تحصیلی، تعمیر و تامین مسکن، کمک برای ایجاد مسکن در روستاها، همچنین اعطای وام به شرکت‌های تعاونی به منظور ایجاد کار و به واحدهای تولیدی به منظور کمک به افزایش تولید، راه‌اندازی واحدهای تولیدی راکد و توسعه کارگاه‌های تولیدی کوچک روستاها از جمله موارد اعطای تسهیلات بانکی به شمار می‌آیند.

اما سوال اینجا است که چه قدر تسهیلات و به چه بخش‌هایی پرداخت شده و چه قدر از منابع بانک‌ها به صورت وام و تسهیلات بانکی در اختیار جامعه قرار داده شده است؟ برای پاسخ به این سولات به سراغ دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان رفته و وضعیت وام‌دهی و پرداخت تسهیلات را در استان زنجان جویا شدیم؟

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان زنجان در گفت‌وگو با رسانه پرسون از زنجان، گفت: 3 هزار و 191 فقره وام ازدواج طی سه ماهه اول سال جاری پرداخت شد.

حسن دادگر با بیان اینکه یک هزار و ۴۸۵ میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید در پایان سال ۹۹ به ۱۲۲ طرح پرداخت شده است، اظهار کرد: مقایسه این شاخص نسبت به سال ۹۸، رشد ۲۵ درصدی آن را نشان می‌دهد.
وی در خصوص تسهیلات اشتغال‌زایی کمیته امداد عنوان کرد: تسهیلات اشتغال‌زایی کمیته امداد معادل ۷۷ میلیارد تومان در پایان سال ۹۹ بوده است که نسبت به پایان سال ۹۸ رشد ۵۸ درصدی داشته است.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان زنجان با اشاره به تحصیلات اشتغال‌زایی بهزیستی تاکید کرد: تسهیلات اشتغال‌زایی بهزیستی در پایان سال ۹۹ معادل ۱۷ میلیارد تومان بوده که نسبت به ۹۸ رشد ۸ درصدی داشته است.

دادگر با بیان اینکه تسهیلات بهسازی و نوسازی مسکن روستایی معادل ۱۴۶ میلیارد تومان بوده است، افزود: تعداد این وام‌ها سه هزار و ۳۷۸ فقره بوده است به عبارت دیگر به سه هزار و ۳۷۸ روستایی وام بهزیستی و نوسازی داده شده است که رشدش نسبت به سال ۹۸ حدود ۹۵ درصد بوده است.

وی با اشاره به این که مبلغ وام صندوق توسعه ملی در پایان سال ۹۹ معادل ۲۴۲ میلیارد تومان بوده است گفت: تعداد این وامها ۳۲۸ فقره بوده که رشد آن نسبت به سال ۹۸ حدود ۲۱۳ درصد است.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان زنجان به جمع کل سپرده‌‌ها در پایان خرداد ماه سال جاری اشاره و عنوان کرد: جمع کل سپرده‌ها ۲۶ هزار میلیارد تومان است که رشدش در این سه ماهه سال جاری معادل ۶.۴ درصد است.

دادگر با بیان اینکه مانده تسهیلات ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است افزود: رشد این مصارف نسبت به سال قبل ۷ درصد است.

وی در خصوص وام ازدواج پرداخت شده طی سه ماه اول سال جاری عنوان کرد: امسال حدود سه هزار و ۱۹۱ وام ازدواج به مبلغ ۲۳۳ میلیارد تومان پرداخت شده است.

فاطمه شمشیرگر -استان زنجان

326491